Coaching on tavoitteellinen vuorovaikutusprosessi, jossa yksilö saa ammattilaisen eli coachin tukea ja ohjausta tavoitteidensa saavuttamiseksi. Business Coaching on yksilöllistä tukea nimenomaan ammatillisessa kontekstissa.
Tavoitteet voivat liittyä omaan kehittymiseen tai liiketoiminnan kehittymiseen. Tavoitteelle asetetaan mittarit, jotta tiedetään, onko prosessi ollut onnistunut.
Coaching-prosessit ovat aina yksilöllisiä ja asiakaslähtöisiä. Joskus käy niin, että tavoite elää prosessin aikana. Silloin tavoitteita tarkistetaan vastaamaan tilannetta.
Coaching tapahtuu yleensä etäyhteyden kautta, sitä voidaan järjestää myös ryhmämuotoisena tai lähitapaamisina. Coaching eroaa esimerkiksi mentoroinnista ja konsultoinnista siinä, valmentaja ei anna suoria vastauksia tai neuvoja, vaan auttaa asiakasta löytämään omat vastauksensa ja ratkaisunsa kysymällä oikeita kysymyksiä. Coachingissa korostetaan coachattavan vastuunottoa omasta kehityksestä ja omasta oppimisesta.
Coaching auttaa sinua myös tunnistamaan omat vahvuutesi ja tarvittaessa kehittämään taitoja ja kykyjä, jotka auttavat sinua suuntaamaan kohti tavoitettasi. Coaching auttaa sinua luomaan toimintasuunnitelman tavoitteidesi saavuttamiseksi ja coach tukee kehittymismatkaasi koko prosessin ajan.
Kaikki coachausprosessin aikana käydyt keskustelut ovat täydellisen luottamuksellisia. Noudatamme coachina kansainvälisen International Coaching Federationin eettisiä sääntöjä.
Minkälaisia hyötyjä Business Coachingista on?
Coachingilla voidaan saavuttaa monenlaisia hyötyjä.
Ensinnäkin coaching toimii sinun omien tavoitteidesi määrittelyn välineenä. Se ”positiivisesti pakottaa” sinut kirkastamaan tavoitteesi. Tulet pohtineeksi konkreettisesti, mikä on mahdollista suhteessa tavoitteeseesi ja mikä mahdollisesti haastaa sitä. Coaching-prosessin aikataulu antaa sinulle raamia aikaperspektiivin suhteen ja säännölliset tapaamiset coachin kanssa varmistavat aikataulussa pysymistä.
Yksilötasolla merkittäviä hyötyjä syntyy itsetuntemuksen kehittymisestä. Hyvä ymmärrys itsestä ja omista vahvuuksista auttaa muokkaamaan työroolia ja tehtäviä omaan itseen sopivaksi. Hyvä itsetuntemus auttaa myös toisten ihmisten kanssa toimiessa. Vuorovaikutustehtävissä ja johtamistehtävissä tämä on erittäin tärkeää.
Coachingissa voidaan kehittää tunneälykkyyttä. Omien tunteiden ymmärtäminen auttaa vuorovaikutuksessa ja toiminnassa toisten kanssa. Kuuntelun ja empatian taidot kehittyvät. Tämä onkin oikea työelämän supervoima!
Keskusteleminen ja jakaminen ammattilaisen kanssa kehittää myös itseluottamuksen kehittymistä. Coachilta voi saada ammattilaisen objektiivisen näkökulman asioihin, jotka itseä askarruttavat.
Oma henkilökohtainen kehittyminen johtajuudessa voi synnyttää erinomaista kehitystä organisaatio- tai ryhmätasolla. Sillä voi olla merkittäviä vaikutuksia yhteistyön kehittymiseen ja ristiriitatilanteiden helpottamiseen.
Organisaatiotasolla coachingin hyödyt voivat näyttäytyä esimerkiksi ammattimaisuuden kasvamisena, esihenkilötyön osaamisen kehittymisenä ja henkilöstökokemuksen sekä sitoutumisen parantumisena. Positiivisia vaikutuksia voi olla myös laadun, tuottavuuden ja tuloksen kehittymisenä.
Coachingia voidaan hyödyntää tunneilmaston kehittämisessä, psykologisen turvallisuuden kehittämisessä ja johtamiskulttuurin muotoilemisessa. Tämän seurauksena henkilöstötyytyväisyys kehittyy, josta seuraa asiakastyytyväisyyden kehittymistä ja lopulta liiketoiminnan menestystä.
Johtajan tehtävässä itsensä johtaminen on perusta, jolle kaikki muu johtamistyö perustuu. Omien voimavarojen ja osaamisen hyödyntäminen on tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta. Tähän kannattaa keskittää huomiota, sillä jos et huolehdi omasta hyvinvoinnista, et voi johtaa sitä toistenkaan osalta.
Coaching-prosessin hyödyt riippuvat luonnollisesti siitä, millaisen tavoitteen olet itsellesi asettanut. Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että coachingista on aina monitasoista hyötyä itsensä kehittämiseen.